

Jag fick äran att ta fram en ny logotyp och grafisk identitet för Docksta Sko
”2024 lanseras ett nytt grafiskt formspråk tillika en uppdaterad logotyp som ska smälta in tillsammans med designen av företagets nya fabrik. Det är första gången Docksta Skofabrik genomför ett varumärkesarbete av denna storlek.
- Docksta skofabrik är ett gammalt genuint företag och vi har en trogen kundbas som gillar det vi gör. Arbetet med vår historia och vad vi vill i framtiden har fått tagit tid och varit inkluderande men nu är vi redo att kasta bollen och ge oss ut på nya äventyr. För att nå ut bredare både i Sverige och internationellt behöver vi nu ytterligare stärka vår position genom en varumärkesförflyttning. Det innefattar både produkter, försäljningskanaler och grafisk design, säger Lisa Edin ägare av Docksta Skofabrik”
Den nya logotypen hämtar inspiration från tidlösa, klassiska seriff-typsnitt med subtila seriffer som knyter an till Dockstas arv, samtidigt som den förmedlar ett modernt och rent uttryck. Logotypen upplevs luftig och elegant utan att kompromissa med tydlighet och form.
Symbolen, som består av två speglade ‘D’ som i Docksta, påminner om klackarna på ett par klassiska skor. En fin anknytning till Dockstas hundraåriga historia som skotillverkare. Symbolens kombination av runda och raka linjer kompletterar logotypens text och stil på ett utmärkt sätt.